Nu te koop via ineke_anker@hotmail.com voor €10,00 exclusief muizen.

Het boek bestellen kunt u bij iedere boekhandel bij u in de buurt. Wilt u de gehaakte muizen erbij, stuur dan een berichtje naar:  ineke_anker@hotmail.com. (Zie kopje bestelling voor 2 muizen)

Voorlezen is waardevol

Lezen en voorlezen is heel belangrijk want een taalachterstand haal je niet zo gemakkelijk in. Dat kost veel meer moeite dan wanneer het kind veel praat en zingt.

Het is belangrijk om kinderen vanaf jongs af aan te laten ervaren hoe leuk voorlezen is. 

Hoe jonger kinderen zijn als hun ouders van start gaan met het voorleesverhaaltje, hoe groter hun woordenschat op 2-jarige leeftijd.

Door te doen, te ervaren, te luisteren en te praten over de taal uit het boek zullen kinderen meer    taal tot zich nemen en zal het een bijdrage leveren aan zijn/haar taalontwikkeling.

Kinderen met leesproblemen, zoals dyslexie, hebben vaak meer moeite met het waarnemen van klankverschillen dan kinderen zonder dyslexie. Rijm helpt bij het waarnemen van verschillende klanken. Rijmen helpt bij het voorspellen van woorden, daardoor kunnen de kinderen het beter en gemakkelijker onthouden. Kinderen kunnen hierdoor een zin makkelijker, op de juiste manier afmaken.

Een verteltafel, is een plek waar kinderen een verhaal kunnen naspelen, waarbij ze attributen gebruiken die in het verhaal voorkomen. Zo komt het verhaal echt tot leven, en je kunt je voorstellen hoe goed dit is voor het taalbegrip en de woordenschat. Een woord uit een verhaal begrijpen is één ding, maar het woord zelf ook gebruiken in een situatie is nog beter!

Je hoeft niet per se alles na te spelen. Ook is het handig om bijvoorbeeld een paar voorwerpen te nemen die u in huis heeft. Bijvoorbeeld een kommetje of een lap. U speelt dan na wat de muizen met de lap doen en met het kommetje pap. Dit elke keer herhalen zodat het kind de zinnen uit het hoofd kan opzeggen en naspelen. U kunt een muizengezichtje op u linkerwijsvinger tekenen en op uw rechterwijsvinger. deze muizenvingers verstoppen zich één voor één in uw hand en in de hand van uw kind.

Belangrijke aspecten om leesproblemen op te sporen en alert te zijn bij de taalontwikkeling :Dyslexie ligt op de loer. Wees alert wanneer uw kind moeite heeft met rijmen, het herkennen van kleuren , moeite met tijdsbesef , links en rechts oriëntatie, onthouden van een verhaal. Door te spelen met de muisjes kun je het verhaal beter onthouden. Lukt het niet dan gaan alarmbellen rinkelen en ligt dyslexie op de loer!

In dit boek kun je samen met je kind spelen en rijmen waardoor je bewust bent wat het kind leert door te spelen en te praten.

Dit kunt u doen en hier moet u op letten:

* Heel veel voorlezen!

* Veel zingen en praten. (interactief voorlezen) Waar zit Jip? Wat doen de muizen? Welke     voorwerpen hebben ze gevonden?

* Illustraties bekijken en benoemen. 

* Rijmen, klankherkenning. ( Welke muis hoort bij trap? Welke muis hoort bij, trip? )

* Rijmen: kinderen kunnen de woorden beter onthouden door de voorspelbaarheid van het woord.

* het verhaal en de zinnen herhalen.

* Oefenen met de juiste volgorde op rijm. Muisje Jap verstopt zich altijd als eerste, daarna Jip en als  laatste komen ze allebei weer tevoorschijn. Deze handeling herhalen de muizen telkens weer. 

* Naspelen; door te doen onthoud je beter.

* Links- en rechts oriëntatie: Waar zit Jip? Jip zit altijd links. Wanneer u uw kind het plaatje laat   aanwijzen, doet uw kind actief mee!

* Tijdsbesef: de ochtend, de middag en de avond.

* De kleuren van Jip (bruin en blauw) en de kleuren van Jap (grijs en rood)

* Kinderen zelf laten tekenen wat de muizen hebben gedaan of wat ze gevonden hebben in het bos.

* Zing het lied van de muisjes.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb